Vyberte si svoj program!
EDUdrama ponúka programy pre všetkých žiakov. Využitím metód a postupov dramatickej výchovy zostavujeme vzdelávacie lekcie, ktoré svojou tému prepájajú obsahy viacerých predmetov. Učia deti riešiť konkrétne situácie, rozvíjajú metakomunikáciu a kontextové myslenie. Sú vystavané ako kombinovaný celok, v ktorom sa striedajú pohybové aktivity, hra v role, hľadanie a spracovanie informácií, práca s materiálom a uvažovanie o situáciách.
Takto štruktúrované projekty realizujú profesionálni herci a skúsení pedagógovia v našom dramacentre, prípadne priamo v priestoroch vašej triedy.
Všetky programy realizujeme s prihliadnutím na špecifiká danej vekovej kategórie. Sú koncipované pre jednu triedu žiakov. Pre efektívnosť lekcie odporúčame uzavretý kolektív žiakov.
Programy je potrebné objednať si s dostatočným časovým predstihom (najmä ak preferujete konkrétny dátum, minimálne však aspoň týždeň vopred). Objednávky prijímame na celý školský rok. Pri objednaní vám rady poskytneme podrobnejšie informácie o priebehu a témach programu.
Programy pre triedy
Kto je tam?
/MŠ, 1. a 2. ročník ZŠ / 2 x 45 min.
Téma: zodpovednosť, prekonávanie nástrah, uvedomenie si dôsledkov a možností vlastných rozhodnutí
Keď mama nie je doma, všetci sa raz-dva otočíme z poslušných na neposlušných a naopak. Svoje o tom vedia poslušné aj neposlušné kozliatka (M. Rázusová-Martáková, J. Blažková). Ale ako vedeli, komu môžu otvoriť dvere? Komu otvoríme my, keď sme sami doma?
Program s pesničkami a riekankami vedie deti k samostatnému rozhodovaniu sa a učí preberať zodpovednosť za vlastné rozhodnutia. A na záver sa možno dozvieme, ako to celé zvládne Vlk.
Ohňostroj pre deduška
/2. – 4. ročník ZŠ/ 3 x 45 min.
Ako prekvapiť deduška tým najfantastickejším darčekom? Jaroslava Blažková vo svojich knižkách pre deti neobyčajne tvorivým jazykom s kopou vlastných slov ponúkala mnoho nápadov na detské vymýšľanie. A deduško sa určite poteší čarovnému modrému skielku, hoc aj zo smetiska!
Program zábavnou formou vedie žiakov k nesebeckému pohľadu na okolie, rozvoju slovnej zásoby, asertívnej komunikácii a argumentácii.
- Slovenský jazyk a literatúra – prídavné mená, rým a verš
- Etická výchova – slušné správanie, argumentácia, etiketa návštevy a blahoželania
KarCOOLka
/2. – 5. ročník ZŠ/ 3 x 45 min.
Vo svete to nie je vždy ako v rozprávke. Hoci v hustom lese informácií sa dá celkom ľahko stratiť. A z mierumilovného vlka sa môže stať nebezpečná beštia. Alebo je ňou Červená čiapočka? Prostredníctvom zdanlivo rozprávkových zápletiek prenesených do súčasného života sa žiaci zamyslia nad pravidlami komunikácie a kamarátskych vzťahov. Naučia sa rozlišovať tenkú hranicu medzi súkromným, verejným, intímnym a obmedzujúcim. To všetko v hrou v role aj mimo nej.
- Osobnostný a sociálny rozvoj – sebadôvera, akceptácia, sociálny kontakt, prevencia šikany
Zbojníčka Ronja
/3. – 5. ročník ZŠ / 3 x 45 min.
Téma: vzťahy rodičov a detí, sila kamarátstva, hľadanie autonómnosti
Dobrodružstvá zbojníkovej dcéry Ronje od A. Lindgrenovej nás zavedú do stredovekého hradu a lesa, ktorý je plný nástrah. Bude však predovšetkým o tom, že kamarátstvo (nielen) medzi zbojníckymi deťmi môže byť silné, aj keď je každý z inej strany barikády, že sa dá ľahko pohádať, ale aj udobriť. A hlavne, že zbojnícky kapitán je tiež len tatko. Deti sa na rôznych úrovniach naučia zvládať a asertívne riešiť konflikty, formulovať argumenty a obhájiť si vlastný názor, či sa ho vzdať.
- Enviromentálna výchova – ochrana prírody, prírodné liečivá, prvá pomoc, využívanie prírodných zdrojov
- Prírodoveda a vlastiveda – pásma a typy lesa, ročný cyklus, orientácia v mape
- Sociálna a osobnostná výchova – medzigeneračné vzťahy, riešenie problémov a zvládanie stresu
- Usporiadanie a funkcie stredovekého hradu
Slnečný deň
/5. – 7. ročník ZŠ / 3 x 45 min.
Téma:, šikana, neverbálna komunikácia
Čo znamená pre človeka byť vnímaný ako odlišný? Aký je rozdiel medzi neprijatím odlišného človeka a šikanou? Má skupina, v ktorej dochádza k šikane, niektorý z jej členov alebo samotný odlišný člen možnosť nejakého riešenia?
Vďaka príbehu Margot z poviedky R. Bradburyho deti zistia, ako môžu aj drobné poznámky prerásť do šikany. Zažijú hraničné situácie postáv v príbehu, na základe tohto zážitku vyjadria svoj postoj k správaniu postáv i celkovej situácii. Uvedomia si tiež kontext vlastných skúseností a možnosť hľadať riešenia.
- Osobnostný a sociálny rozvoj – sebadôvera, akceptácia, sociálny kontakt
- Geografia – vesmír a planéty, život vo vesmíre
- Etická výchova – tolerancia, asertívne správanie
Chytení v sieti
/6. – 9. ročník ZŠ/ 3 x 45 min.
´Téma: šikana, kiberšikana
Na internete je to ako v rozprávke. Nie je skutočný, ale ak dodržíme pravidlá, dobre to dopadne. Prostredníctvom zdanlivo rozprávkových zápletiek prenesených do súčasného života sa žiaci zamyslia nad pravidlami komunikácie a bezpečného využívania internetu. Naučia sa rozlišovať tenkú hranicu medzi súkromným, verejným, intímnym a obmedzujúcim. To všetko v hrou v role aj mimo nej. Zoznámime sa s problematikou kiberšikany, kedy a ako začína a aké môže mať následky.
- Multimediálna výchova – netiketa, kiberšikana, pravidlá bezpečnej komunikácie
- Osobnostný a sociálny rozvoj – sebadôvera, akceptácia, sociálny kontakt, prevencia šikany
Múr
/7. – 9. ročník ZŠ, SŠ/ 4 x 45 min.
Téma: výročie Nežnej revolúcie, okupácia a sloboda, antisemitizmus, totalitné režimy a demokracia 20. storočie
20. storočie, storočie dvoch svetových vojen a dvoch veľkých totalitných režimov, ponúka veľké množstvo udalostí a situácií na preskúmanie. Cez príbehy niekoľkých hrdinov, ich rodín a autentické situácie detí doma i v škole, sa presunieme do Československa pred rokom 1989 a odhalíme, aké to bolo nemôcť sa slobodne rozhodnúť, alebo povedať nahlas, čo si myslíš. Porovnaním situácií pred a po roku 89 žiaci sami pochopia, aké výhody či nevýhody prináša život v slobodnom demokratickom svete.
- Dejepis – dejiny 20. storočia, totalitné režimy
- Multikultúrna výchova – ľudské práva a osobné slobody
- Etická výchova – tolerancia, asertívne správanie
- Osobnostný a sociálny rozvoj – sebadôvera, akceptácia, sociálny kontakt
Židovské príbehy
/7. – 9. ročník ZŠ, SŠ/ 4 x 45 min. + predstavenie
Téma: nesloboda, antisemitizmus, holokaust, totalitné režimy
20. storočie, storočie dvoch svetových vojen a dvoch veľkých totalitných režimov, ponúka veľké množstvo udalostí a situácií na preskúmanie. Cez príbehy niekoľkých hrdinov, ale aj sociálnych skupín sa presunieme v čase a odhalíme, aké to bolo skrývať sa, či skrývať niekoho, nemôcť sa slobodne rozhodnúť, alebo povedať nahlas, čo si myslíš.
Workshop je možné doplniť divadelným predstavením divadla SpozaVoza: Židovské príbehy. (program je potrebné objednať s dostatočným časovým predstihom)
- Dejepis – dejiny 20. storočia, totalitné režimy
- Multikultúrna výchova – ľudské práva a osobné slobody
- Etická výchova – tolerancia, asertívne správanie
- Osobnostný a sociálny rozvoj – sebadôvera, akceptácia, sociálny kontakt
Semináre pre pedagógov
Zahrajte si to! alebo 4 poschodia
Cieľová skupina: Aplikácia metód dramatickej výchovy do vyučovania všeobecnovzdelávacích predmetov kurikula
Čas: 5 x 45 min.
Téma: Asociácie, forma, obsah, kontext, metódy, techniky a cvičenia
Každá vyučovacia hodina má svoju štruktúru zodpovedajúcu preberanému obsahu. Zakomponujte do jednotlivých fáz „energizéry“ - techniky, ktoré oživia vyučovanie a zároveň prehĺbia vedomosť.
V štyroch fázach nazerania na obsah (napr. literárne dielo, vizuálny obraz, historickú udalosť, konfliktnú situáciu, či matematické riešenia): jeho asociatívne vnímanie, rozbor formálneho prevedenia, analýzu obsahu a hľadanie kontextov, vás naučíme, ako vystavať a zaradiť metódy DIE do vášho vyučovania. Zažite si ich na vlastnej koži - nebude chýbať tvorivé prostredie a dobrá nálada.
Odporúčame aj ako teambuilding pre pedagogické kolektívy
AKO NA TO! Školenia a semináre pre pedagógov
Dramatická výchova a jej metodika je vhodná na doplnenie vyučovania pre každého pedagóga. Akékoľvek poznatky zažité viacerými zmyslami a prefiltrované vlastnou skúsenosťou a konaním sa ľahšie uložia do dlhodobej pamäte. Dramatická výchova je tiež ideálnym prostriedkom na rozvíjanie nadania detí a uspokojenia prípadných špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb žiakov. Osobne nahliadané a zažité obsahy učiva automaticky formujú aj iné osobnostné kvality žiakov a motivujú ich k ďalšiemu hľadaniu poznatkov.
Jednoduché návody ako začleniť dramatické cvičenia a hry do vyučovania vám radi ukážeme. Vhodné aj ako teambuilding pre pedagogické kolektívy.
Aktuálnu ponuku seminárov a školení sledujte na www.edudrama.sk/adults